6. dec. 2010

10 ting du kan gøre når du er trist

Yes. Nu har jeg besluttet mig for at skrive et indlæg om de ting jeg har erfaret at der kan hjælpe lidt når man er trist, deprimeret og hvad folk nu ellers kalder det. Da jeg selv lider af depression, har jeg tit brug for den slags ting, og derfor tænkte jeg at jeg ville dele dem med jer (: ..


1. Stilletter ..
- Det kan godt være der er mange der forbinder det med noget hollywood pjat, men tro det eller ej. At hoppe i ens yndlings stilletter når man har det skidt, kan altså gøre godt. Som der bliver sagt i filmen "I Dine Sko", så er det jo ikke altid at tøjet sidder pænt på en, så den er ikke sikker hver gang. Sko passer altid. Så at kigge ned på ens fødder, som man oftest synes er grimme, for så at se dem i de lækreste stilletter, kan altså hive humøret op engang imellem. For uanset hvor galt det nu går dig, så sidder de sku stadig lige så perfekt på din fod som de plejer.

2. Ben & Jerry's ..
- Den dyreste, men også bedste is i verden. Nogle gange har man fanme fortjent en skefuld af himlen. 52 kr. for en halv liter top-kvalitets is, I know; det er hammer dyrt. Men har du først smagt Ben & Jerry's Cookie Dough, så er du bare solgt. Aller yndlings. <3

3. The art of BITCHING ..
- Jep, hvis der er noget der giver afløb på dine følelser, så er det at fucking bitche over det der er galt. At forklare lige præcis hvem, hvad og hvorfor du hader. Simpelthen uddybe hvad det er der går dig på, hvorfor det gør det, og hvorfor fanden det ikke bare kan gøre det sådan her i stedet. At få afløb for nogle af de negative følelser du render rundt med. Det er bedre at få dem ud hen af vejen i stedet for at du pludselig eksploderer den dag du har for mange af dem.

4. Drik det væk ..
- Denne metode bør ikke anvendes for tit, da det kan fører ud i alkoholisme, men en gang i mellem er det fanme rart at koble af, og bare drikke hjernen ud. Skide på at det der er træls og bare fyrer den af i stedet for. Feste med de venner man holder mest af, og drikke sig i hegnet.

5. Smøg ..
- For alle rygere, naturligvis. At stå der og tænkte "Jeg har det af helvedes til, skolen er lort, vennerne er lort, familien er lort, JEG er lort!" Jeg tager mig en smøg! At lade stresset blive udåndet med den bløde grå røg. Lad det opløses i luften og forsvinde. Nyd en dejlig smøg og lad dig selv mærke hvordan nikotinen lindre den stressede følelse indeni.

6. Tud ..
- Smid dig på din seng og græd. Sæt dit depri musik på og bare tud til du ikke kan mere. Luk alt det lort du har indeni, ud gennem dine tårerkanaler. Ring til en ven og tud evt. til vedkommende. Eller simpelthen bare græd til du ikke længere føler nogen mening i det. Det letter trykket, og kan gøre underværker ind imellem.

7. Løb en tur ..
- Jeg ved det. Når man har det skidt virker en løbetur FULDSTÆNDIG uoverskuelig! Men tro mig.. Når du kommer ud i den friske luft, og i lyset så er der bare noget i dit sind der letter. Det er pisse svært at tage skridtet ud af døren, fordi man ikke magter det for en skid. Men når man kommer tilbage har det bare gjort så meget mere godt end ondt. Det ved vi jo alle, det er bare ikke så tit vi kan tage os sammen. Men det er det værd.

8. SEX !!
- Ja, i hørte rigtigt! Knep det væk! Næsten samme princip med at drikke sorgerne væk. Tag en ordenlig tur med kæresten. Lad være med at bekymrer dig om at trække maven ind eller andre ting der muligvis flyver igennem dit hoved. Gør det godt for dig selv, han skal nok gøre det godt for sig selv - det behøver i ikke begge to prøve at opnå hele tiden. Sex udløser neuroner i hjernen der frigiver glædes stoffer, og sex virker 20 gange bedre end lykkepiller.


9. Sov ..
- Lig dig i din seng. Sæt musik på, hvis du falder bedre i søvn med musik. Læg dig til at sove en time eller to. Eller til den lyse morgen om nødvendigt. Det jeg har erfaret der virker bedst når jeg er deprimeret, er at ligge mig til at sove, for så føles det lidt som en ny start når jeg vågner. Om jeg kun har sovet en time, så er det der skete før jeg gik i seng længere væk end det ville føles som, hvis jeg ikke havde sovet. Søvn giver afstand til det dårligt, og det kan vi alle have brug for en gang imellem.

10. Musik ..
- Sæt dit yndlingsmusik på. Hvis du er i dårligt humør så lad være med at sid og lyt til "behind blue eyes" med limp biscuit. Lyt i stedet til en sang der får dig i bedre humør. "Erik Olaf Andersen" med John Mogensen for eksempel! Eller "fut i fejemøget"? Det er jo dumt at hører depri musik når du gerne vil have det bedre. Der er så meget dejlig musik der giver et smil på læben. Find det der virker for dig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar